Stevige kritiek op BBB-uitspraak om Oekraïense vluchtelingen terug te sturen

Een omstreden uitspraak van Mona Keijzer (BBB), om Oekraïense vluchtelingen terug te sturen naar veilige delen in Oekraïne en daarnaast de groep dienstplichtige mannen, veroorzaakt een golf van kritiek. Mark Klaassen, universitair docent vreemdelingenrecht en lid van de Adviesraad Migratie, spreekt hierover bij EenVandaag.

Oekraïners die in Nederland verblijven hebben een speciale status. De EU heeft een Richtlijn Tijdelijke Beschermingsrichtlijn (RTB) ingevoerd, zonder dat een asielprocedure nodig is. Deze Europese richtlijn is tot 5 maart 2025 van kracht.

Zijn er veilige delen in Oekraïne?

Klaassen: ‘De vraag of er veilige delen in het land zijn is in een RTB procedure geheel niet aan de orde.’ Dit speelt pas wanneer een asielprocedure zou worden gestart, waarin Landeninformatie opgemaakt door Buiza, wordt gebruikt om asielverzoeken te beoordelen. Voordeel nu is dat de IND 100.000 extra asielprocedures bespaard blijft. Iets wat ze er momenteel niet bij kunnen hebben.
Oorlogscorrespondent Melissen, benadrukt in de uitzending dat er geen veilige delen in Oekraïne zijn.

Kan de RTB-procedure worden gewijzigd?

Tornen aan deze regeling kan alleen op Europees niveau gebeuren. Bovendien blijkt uit een onlangs gehouden debat, dat de Staatssecretaris pleit voor verlenging van de Europese regeling.
De politieke discussie geeft echter veel onrust, maar Klaassen zegt dat de vluchtelingen zich vooralsnog niet ongerust hoeven te maken. Ook de vluchtelingen die heen en weer reizen, om familie in het thuisland te bezoeken.

‘In ieder geval tot 5 maart 2025 is de tijdelijke RTB-regeling van kracht en hebben alle Oekraïners die tijdelijk bescherming hebben, bescherming,’ aldus Klaassen.

Meer weten?

Beluister het EenVandaag Radio fragment