Ben Van Rompuy spreekt op OECD-IDB Latin American and Caribbean Competition Forum

Ben Van Rompuy, universitair docent EU-mededingingsrecht, was een van de uitgenodigde experts op het 23ste Latin American and Caribbean Competition Forum (LACCF), dat op 28-29 september 2023 plaatsvond in Quito, Ecuador.

Het LACCF is een samenwerkingsverband tussen de OESO en de International Development Bank. Elk jaar brengt het Forum hooggeplaatste ambtenaren van de Latijns-Amerikaanse en Caribische mededingingsautoriteiten, mededingingsdeskundigen uit OESO-landen en internationale organisaties samen om actuele mededingingsrechtelijke onderwerpen te bespreken.

De agenda van het LACCF 2023 omvatte twee thematische sessies (over mededingingsvraagstukken in de sportsector en over de rol van het mededingingsbeleid voor armoedebestrijding) en een peer review van het mededingingsregime van de Dominicaanse Republiek.

Ben Van Rompuy sprak tijdens de sessie "Competition and Sports", waarin hij het onderdeel introduceerde over mededingingsrechtelijke kwesties met betrekking tot de organisatie van professionele sportevenementen.

Na enkele algemene opmerkingen over de toepassing van het mededingingsrecht op sportbestuur, besprak Van Rompuy hoe de meeste sportfederaties - door controle en verantwoordelijkheid te nemen over hun ecosysteem - de toegang tot de markten voor de organisatie van sportevenementen controleren. Deze bestuursfunctie is legitiem, maar kan ook belangenconflicten veroorzaken. Van Rompuy trok parallellen met de poortwachtersrol van grote online platforms en benadrukte het risico voor concurrentieverstorende afscherming en hoe dit kan worden verholpen. De deelnemers gingen vervolgens in gesprek en deelden hun visies en ervaringen.

De presentatie van Van Rompuy en alle andere LACCF 2023-materialen zijn hier te vinden.