Rapport Commissie Sociaal Minimum

Vrijdagmiddag 30 juni 2023 biedt de Commissie Sociaal Minimum (waarvan Koen Caminada lid is) haar rapport aan aan minister Schouten van Armoedebeleid.

Veel Nederlandse huishoudens met een inkomen rond het sociaal minimum leven in financiële bestaansonzekerheid. Zij hebben niet de noodzakelijke goederen en voorzieningen om rond te komen en mee te doen. Wanneer het uitgangspunt is dat het inkomen voor alle huishoudens minimaal toereikend moet zijn voor minimaal noodzakelijke uitgaven, dan zou het kabinet het wettelijk minimumloon met 7 procent moeten verhogen, de bijstand moeten verhogen met 94 euro per maand voor alleenstaanden en 135 euro per maand voor paren, en de kinderbijslag moeten verhogen met 90 tot 128 euro per kind per kwartaal (afhankelijk van de leeftijd van het kind) en het kindgebonden budget met 51 tot 62 euro per kind per maand moeten verhogen (afhankelijk van het aantal kinderen in een huishouden).

Lees hier het rapport d.d. 30 juni 2023 ‘Een zeker bestaan_ Naar een toekomstbestendig stelsel van het sociaal minimum’.