Wim Voermans over op handen zijnde wijzigingen Grondwet

De Tweede Kamer brengt met een serie wijzigingen de grootste verbouwing van de Grondwet een stapje dichterbij. Het fundament van de Nederlandse rechtsstaat is in zo’n veertig jaar niet meer zo aangepast.

,,Je kunt zeggen dat dit de grootste verandering in de Grondwet sinds 1983 is’’, zegt staatsrechtgeleerde Wim Voermans hierover in het Algemeen Dagblad. Want vandaag staan er maar liefst vijf wijzigingen op het programma en later dit jaar volgen er nog enkele.
Een van de belangrijkste voorstellen is wijziging van grondwetsartikel 17, dat de burger beschermt tegen de overheid, zoals die bijvoorbeeld omsprong met ingezetenen in de Toeslagenaffaire. De levens van een kleine dertigduizend ouders en ruim zeventigduizend kinderen raakten ontwricht, omdat ze werden gedwongen kindertoeslag terug te betalen.