'Neem lerarenopleiding niet de maat op twee weetjes'

Uit onderzoek van de Open Universiteit bleek dat handboeken voor lerarenopleidingen te weinig naar wetenschappelijke bronnen verwijzen. Hoogleraar Fred Janssen reageert.

Twee masterstudenten van de Open Universiteit onderzochten handboeken die worden gebruikt in lerarenopleidingen. Hun conclusie is dat deze boeken niet of niet voldoende verwijzen naar wetenschappelijke bronnen over leerstrategieën.

Fred Janssen, hoogleraar Didactiek van de Natuurwetenschappen bij het Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing (ICLON) van de Universiteit Leiden, reageert op ScienceGuide op deze bevindingen: 'de lerarenopleidingen wordt onterecht de maat genomen op twee weetjes.'