Veel aandacht voor nieuwe database corruptieschandalen van Centre for Public Values & Ethics

Op 16 juni 2015 lanceerde Bestuurskundigen Toon Kerkhoff en Patrick Overeem hun database ’Corruption & Integrity in the Netherlands (1945 - present)'.

De lancering vond plaats tijdens de vierde bijeenkomst van het Netwerk Goed Besturen met het thema: 'Integriteit in Nederland: Wat gaat er mis en wat doen we er aan?'

In de database zijn diverse casussen opgenomen van corruptieschandalen en integriteitsschendingen in Nederland sinds 1945. De database maakt deel uit van het gelijknamige project waarin de onderzoekers samen met masterstudenten van de Universiteit Leiden Bestuurskunde data over corruptieschandalen verzamelen, beschrijven, analyseren en onderzoeken.

Uit eerste onderzoeken op basis van de database blijkt dat we steeds strenger worden tegen frauderende bestuurders: ‘waar men vroeger mee wegkwam is nu onacceptabel’.

In de media

Ter gelegenheid van de lancering van de database verscheen er 16 juni 2015 in Trouw het artikel 'Boodschappen doen met de dienstauto is nu ondenkbaar'  op basis van een interview met Patrick Overeem.

17 juni 2015 was Toon Kerkhoff te gast bij Radio 1 “De Ochtenden” om over de database te praten.

Toon Kerkhoff en Patrick Overeem

Toon Kerkhoff en Patrick Overeem zijn beide universitair docent aan het Instituut Bestuurskunde, Faculteit Campus Den Haag en de oprichters van het Centre for Public Values & Ethics. Het CPVE is een interdisciplinair academisch expertisecentrum met als doel het verrichten en verspreiden van wetenschappelijk onderzoek naar waardengeladen vraagstukken in de publieke sector, in het bijzonder de ethiek van de publieke ambtsvervulling, zowel in Nederland als daarbuiten. Het CPVE wil het onderzoek op dit terrein bundelen, versterken en een nieuwe impuls geven.

Ga hier direct naar de database en lees hier het verslag van de bijeenkomst.