Promotie

Nanoparticle-based combination drug delivery systems for effective cancer treatment

• Y. He
dinsdag 25 juni 2024
Academiegebouw
Rapenburg 73
2311 GJ Leiden

Promotor(en)

• Prof.dr. M.A. van Buchem
  • dr. C. Eich

Samenvatting

Ons onderzoek richt zich op de ontwikkeling van geavanceerde nanodeeltjes voor de behandeling van kanker, met als focus het verminderen van bijwerkingen en het verbeteren van de effectiviteit. We hebben nanodeeltjes ontwikkeld die niet alleen gericht kunnen zijn op kankercellen, maar ook kunnen dienen als beeldvormende middelen om de behandeling te volgen. Daarnaast hebben we onderzocht hoe lipiden en immuuncellen in de tumoromgeving gemanipuleerd kunnen worden om de kankertherapie te verbeteren.
Onze bevindingen tonen aan dat de ontwikkelde nanodeeltjes de afgifte van medicijnen aan tumoren kunnen verbeteren en tegelijkertijd de bijwerkingen voor de rest van het lichaam kunnen verminderen. Bovendien hebben we aangetoond dat lipiden gebruikt kunnen worden om immuuncellen in de tumoromgeving te herprogrammeren, waardoor ze anti-tumoractiviteit vertonen. Daarnaast tonen de nanodeeltjes uitstekende toedieningsmogelijkheden in 3D-modellen van huidkanker, waardoor ze huidtumorcellen effectiever kunnen doden.
De maatschappelijke relevantie van ons onderzoek ligt in het verbeteren van de behandelingsopties voor kanker, met name door het verminderen van bijwerkingen en het verhogen van de effectiviteit van therapieën. Deze bevindingen bieden nieuwe inzichten en benaderingen voor de ontwikkeling van kankertherapieën, wat kan bijdragen aan een betere kwaliteit van leven voor patiënten.
We hebben deze resultaten behaald door middel van een multidisciplinaire aanpak waarbij we gebruik hebben gemaakt van nanotechnologie, chemotherapeutische geneesmiddelen en kennis over de tumoromgeving. Onze bevindingen zijn bijzonder omdat ze veelbelovende nieuwe strategieën bieden voor de behandeling van kanker, waarbij gebruik wordt gemaakt van geavanceerde technologieën en inzichten in de biologie van tumoren.

Proefschriften

Ongeveer een week na de promotie zijn proefschriften van Leidse promovendi digitaal beschikbaar via het Leids Repositorium. De proefschriften op deze site zijn vrij toegankelijk. Alleen in sommige gevallen rust er een tijdelijk embargo op een proefschrift en wordt het proefschrift pas later volledig beschikbaar gesteld.

Persvragen (alleen journalisten)

pers@lumc.nl